Op donderdag 18 april werd op dappere wijze de aftrap verricht voor de viering van 70 jaar KBO Berkel-Enschot. Een aantal dames van de werkgroep ontspanning, de feestcommissie en het bestuur trotseerden kou, regen en wind om in het winkelcentrum Koningsoord om voorbijgangers te informeren over de KBO, nieuwe leden te werven en prijzen uit te delen aan de KBO-leden met een winnend lotnummer=lidnummer. Gelukkig was er elke twee uur een wisseling van de wacht. Terecht is besloten om vanwege de weersvoorspellingen geen informatiestand op te zetten op vrijdag, zodat iedereen zaterdag 20 april gezond en wel bij het ‘echte’ feest aanwezig kon zijn. De benaming feest doet eigenlijk tekort aan de middag die 308 enthousiaste KBO-leden hebben mogen beleven: het was een grandioze happening!

Even over 14 uur was de zaal al nagenoeg vol en was het zoeken naar een plekje voor twee. De tijd tot aan de formele opening brachten we door met een kopje koffie/thee met gebakje en een gezellig praatje met de tafelgenoten. De pianomuziek van Willem Bruggeling diende als achtergrond, en voor wie wilde was er op twee grote schermen een diavoorstelling te zien van André Oude Vrielink.

Toespraken
Een feest kan niet zonder toespraken. Om 14.45 uur startte Ruud Brugmans, voorzitter van de feestcommissie, het officiële feest op met een aantal huishoudelijke mededelingen en veel interessante wetenswaardigheden van het oprichtingsjaar 1954. Zoals: de top 3 meisjesnamen (Maria, Johanna en Anna) en jongensnamen (Johannes, Jan en Cornelis), de 10e Elfstedentocht gewonnen door Jeen van den Berg, de start van het Nederlands profvoetbal en de oprichting van de UEFA. Daarnaast ook de eerste oudejaarsconference van Wim Kan, de opening van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, en de naamgeving van het Brabants Dagblad (Het Nieuwsblad van het Zuiden, Katholiek Dagblad voor Brabant).

Leo de Graaf, onze voorzitter, nam vervolgens het stokje over.
Niet onvermeld mag blijven het dankwoord van de voorzitter aan Ruud Brugmans die de grote inspirator is geweest van dit gebeuren. Ook kreeg Willem Bruggeling, die ophoudt met zijn enthousiaste piano-optredens, een groot applaus en een beeldje met de titel ‘in vriendschap verbonden’.

Zie de poëzie
Hoogtepunt van het feest was toch wel duizendpoot Frank van Pamelen, schrijver, dichter, kleinkunstenaar en van 2007 tot 2009 stadsdichter van Tilburg. Spelen met taal is de kern van zijn werk; zo kregen we voorbeelden van woorden die een tegenstelling in zichzelf bevatten zoals koperdief, gistermorgen, Zeeland. Maar ook woorden met taal, in combinatie met daarbij passende beelden, zetten je aan het denken, zoals straattaal, schuttingtaal, schrijftaal, monumentaal, digitaal, horizontaal, prenataal en Wuppertal.

Inspiratie voor poëzie vind je overal, aldus Frank; zo droeg hij een gedicht voor over de Beukenflat waar Juni 2024 – pagina 5 ‘heel heikel, iemand woonde naast een eikel’. Ook kregen we een gedicht te horen over de kermisganger die misselijk dacht te zijn van de “rups” maar in feite te veel lekkernijen had verorberd.
Bij Tilburg hoorde een gedicht over het ongeloof in 2008 dat Willem 2 in het linker rijtje stond. In de periode dat Frank stadsdichter was, schreef hij, samen met anderen, over de geschiedenis van Tilburg. Een voorbeeld daarvan is het verhaal over Nelly van Geloven die gecorrespondeerd zou hebben met Elvis Presley, waarbij haar adres verkeerd genoteerd zou zijn en Elvis’ brieven naar haar niet aangekomen waren (vandaar het liedje van Elvis ‘Return to sender’).
Andere voorbeelden van de Tilburgse geschiedenis: het ontstaan van de Olympische spelen in Tilburg en het Monopolyspel dat gebaseerd zou zijn op de ringbanen in Tilburg. Verder werden we o.a. getrakteerd op een Ikea gedicht, een gedicht over een vink met Pinkster, de autoloze zondag en teletekst op melodie gezet met telkens een iets anders geformuleerd weerbericht.
Het is te veel om op te noemen, wie geïnteresseerd is verwijzen we naar de talloze boeken van Frank. Tenslotte was er nog een wedstrijdje voor de zaal, waarbij het woord koolzaadoliedomstadbusreisleidsterinstituut steeds werd uitgebreid tot niemand het meer kon volgen. Met een staande ovatie nam Frank van Pamelen afscheid.

Intermezzo
Na dit geweldige optreden werd het tijd voor een hapje (bittergarnituur) en drankje.
En vervolgens werd er Kip piripiri geserveerd met daarna een uitgebreid nagerecht. Alle lof voor de medewerkers van de Druiventros die, met hulp van leden van het bestuur en de feestcommissie, ruim 300 gasten zo snel en vakkundig bedienden.

Uitsmijter
Tenslotte was daar nog de muzikale uitsmijter: de Lamarotte Jazzband, een internationaal gerenommeerd orkest. De 11 mannen in hun mooie rode jasje speelden de sterren van de hemel. Velen waagden een paar pasjes op de dansvloer en het publiek leek steeds jonger te worden! Lamarotte deed wat het belooft: ze zetten de boel volledig op zijn kop! Met een kop koffie werd er tenslotte afscheid genomen.

We kunnen terugkijken op een geweldig geslaagde middag waar iedereen volop heeft genoten. Dank aan de organisatoren, het bestuur en alle anderen die deze middag tot een groot succes hebben gemaakt!

Marga Amesz