De werkgroep Solidariteit heeft ook dit jaar, voor de derde keer, een jaarlijkse fietstocht georganiseerd.
De opbrengsten daarvan komen ten goede van pater Toon te Dorsthorst. Deze pater is al meer dan 50 jaar werkzaam in Suriname en zet zich onder andere in
voor de vakopleiding van jongvolwassenen, die in het binnenland wonen.

Op zondag 25 augustus, de zon volop aanwezig, werd de startpost ingericht. De vrijwilligers kregen een lekker kopje koffie, geschonken door de gastvrouw
van boerderij Denissen. Er verschenen 66 deelnemers aan de start om 25 of 40 km te fietsen. We hadden wat meer fietsers verwacht, gezien het mooie weer,
maar de stemming zat er bij de fietsers goed in. Het inschrijven verliep vlekkeloos, door een goede opstelling op het terras. Gelijktijdig was er een babyshower bij Boerderij Denissen, heel gezellig, veel gasten en kinderen passeerden de inschrijftafel. Om 12.00 uurwerd de startpost gesloten.

Fris- en smulpost

Kleurrijk gehelmd reden de deelnemers aan de fietstocht het erf van de Hondsberghoeve op. Door deze kapsel verwoestende helmen moest je twee keer kijken wie wie was.

De smulpost was op loeiafstand van de koeien ingericht, in dit geval pinken. Bij de geheel belangelooster beschikking gestelde Food-truck lieten de fietsers de gesponsorde hapjes zich welgevallen, al of nietvergezeld van een drankje. In het zonovergoten zitje ontsponnen zich geanimeerde gesprekken met complimenten over de gevarieerde route.

Het weer is bij het slagen van zo’n fietstocht uiteraardvan groot belang. De tegenstelling met de tocht vanverleden jaar kon niet groter zijn. Door de aanhoudende regen toen nuttigden de nat geworden deelnemers, opgepropt onder een kleine partytent de hapjes. Desondanks was de sfeer goed en lacherig. We  zaten tenslotte als lotgenoten in hetzelfde schuitje en dat schept een band. Ook nu was er een goede sfeer.

Toen de laatste deelnemers vertrokken waren, kwamen de onvermoeibare Ies en Ad alle stoelen en tafels ophalen. De boer is voor het gratis ter beschikking stellen van zijn erf met elektra, water en toilet, net als de eigenaar van het voedselbos in Spoordonk die dit voor de frispost deed, nog een fles Champagne aangeboden, althans een mousserende wijn van een mildere prijsklasse, maar niet minder smaakvol dan een originele fles uit de streek. En hun wederhelften
kregen een mooie bos bloemen.

Resultaat
Naast het bedrag dat de deelnemers aan de fietstocht bij elkaar hebben gebracht en wat de sponsoren hebben geschonken, mag ook het bedrag dat de deelnemers aan de KBO-busreis bijdroegen, niet onvermeld blijven. De voorlopige totaal opbrengst levert de lieve som van ruim € 4000,- op. Voorwaar: een respectabel resultaat. Allen: dank daarvoor, in het bijzonder ook de vrijwilligers bij de start, fris- en smulpost.

Werkgroep Solidariteit KBO-BE